lørdag 2. april 2016

På hyttetur 15 min hjemmefra

Tidligere i år meldte vi oss inn i Turistforeningen.  Vi tegnet et familiemedlemskap til 1150 kr og har da fått tilgang til alle turistforeningens hytter. I Østmarka ligger det fire hytter og i går tok vi turen til den nærmeste. Vi har vært innom en gang før men aldri overnattet.

Så turen gikk fra Grønmo parkering og til Dølerud. Man følger grusveien mot kapellet ca 1,7 km før man tar av veien og følger blåmerket sti til Dølerud ( 900 meter).




Dølerud er en gammel husmannsplass. Noen har kanskje hørt om den vesle husmannsplassen før. Farmoren til den kjente naturfotografen Sverre M. Fjelstad ble født her i 1854. Dølerud og området rundt var Fjelstads barndomsparadis.







Vi gikk fra Grønmo ca kl 17 på fredag og brukte en liten time inn til hytta. Det ble plukket blomster og kastet stein. Da jeg dro fra jobb kl 16 angret jeg litt på denne planlagte turen, men da vi først var klare til start og tuslet innover veien kjente jeg at dette var veldig deilig. 







Vi koste oss med middag, godteri og kortspill før ungene sovnet rundt kl 21. Andreas og jeg hadde med en liten vin og tente litt lys. (ikke strøm på denne hytta;). Avslappende og fin fredagskveld. 





Ungene våknet tidlig og det ble yatzy og brødskiver til frokost før vi ryddes oss ut og tuslet tilbake til bilen. Rundt kl 12 var vi hjemme igjen. 





Det var flere ting som gjorde denne turen så fin. For det første var det ikke langt å kjøre. Vi skulle heller ikke være borte lenge så vi kunne pakke lett. Det var ikke langt å gå ( ca 2,5 km) så det er en fin tur inn til hytta. Vi var ikke borte hele helgen ( noen ganger synes jeg det er litt slitsomt å komme hjem igjen på søndag kveld men ny arbeidsuke dagen etter) samtidig som jeg følte at vi hadde vært på en hyttetur. Ungene ( og foreldre) synes det var veldig spennende å komme til et nytt sted, sove i soveposer i køyesenger og spille kort i mørke skogen. 

Dette kan anbefalles på det sterkeste. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar