mandag 7. september 2015

Jeg gikk en tur på stien og hørte fjellets ro (Konkurranse)

I helgen har vi vært på fjellet. Vi rømte fra byens mas tidlig fredag for å nyte helgen på en hytte uten strøm, med vann fra brønnen og utedo. For meg er dette av en merkelig grunn veldig avslappende.

Vi gikk flotte turer i fjellet, hadde med oss pølse på termos, plukket blåbær og jaktet på troll.

På fjellet finner jeg alltid en ro som jeg ikke finner noe annet sted. Jeg drømmer om å bo flere uker i lavvoen, vaske ansiktet i iskaldt vann fra bekken, gå timesturer på topper og ligge på kveldene mens vinden suser og lese en god bok med hodelykt. Det kan hende høstferien blir i en lavvo langs Bygdin hvis jeg får det som jeg vil.

Det er alltid gøy å leke på store steiner, selv når man har blitt voksen....

Etter tre timer nådde vi toppen av Grønsenknippa. Ungene synes det er veldig gøy å nå topper selv om de kanskje ikke er så høye. Og på toppen må vi selvfølgelig skrive oss inn i boka.

Med fire barn på tur i mange timer så kreves det litt av oss voksne. Vi forteller eventyr, får barna med på jakt, synger og snakker om hva som bor i fjellet. Nok mat og drikke pluss hyppige pauser er et must. Og selvfølgelig har vi med Titt-Nønsj. (Kvikk Lunsj).

Er det her pølsene er?

KONKURRANSE: Hva er ditt beste turtips med eller uten barn? Del i kommentarfeltet og vær med i trekningen av 1-års abonnement av bladet UTE.

1. Skogens ro. Hahaha. Da skal dere være glad dere ikke gikk med oss. Vi kom oss fra parkeringsplassen på Vaset, bort til dyrene og tilbake langs Vasetvannet. Mini bare sutret og skrek.

Mitt beste turtips er derfor å dra uten barn! Neida. Mitt beste turtips må være å legge ut på tur etter barnas premisser. Hos oss liker eldstemann vann. Og det gjør egentlig minsten og. Så vi må holde turene steder vi kan se vann ( inntil videre i alle fall). Enten det er en bekk vi kan kaste stein i eller et stort vann vi kan "fiske" i. Og er det en bru, ja så er vi bukkene bruse.

2. Vi har også fire barn, litt større enn deres, mellom 7 og 14 år. Alle fire har vært med på tur fra de var bitte små. Og nettopp det å ha med barna fra de er helt små, har jeg stor tro på. Å nærmest gi dem turgleder gjennom morsmelka ☺Ellers har de stor glede av å ha med en ekstra venn, både de minste og de største. Ser at det er lettere å få de to eldste med når de har med en kompis. Og så er det veldig hyggelig for oss voksne også de gangene vi går med en vennefamilie. Så det å ha med ungene på tur fra de er helt små, pluss det å være sosial med venner på tur, er mine beste tips ☺

3. Vi har også fire barn, litt større enn deres, mellom 7 og 14 år. Alle fire har vært med på tur fra de var bitte små. Og nettopp det å ha med barna fra de er helt små, har jeg stor tro på. Å nærmest gi dem turgleder gjennom morsmelka ☺Ellers har de stor glede av å ha med en ekstra venn, både de minste og de største. Ser at det er lettere å få de to eldste med når de har med en kompis. Og så er det veldig hyggelig for oss voksne også de gangene vi går med en vennefamilie. Så det å ha med ungene på tur fra de er helt små, pluss det å være sosial med venner på tur, er mine beste tips ☺

4. Vi har også fire barn, litt større enn deres, mellom 7 og 14 år. Alle fire har vært med på tur fra de var bitte små. Og nettopp det å ha med barna fra de er helt små, har jeg stor tro på. Å nærmest gi dem turgleder gjennom morsmelka ☺Ellers har de stor glede av å ha med en ekstra venn, både de minste og de største. Ser at det er lettere å få de to eldste med når de har med en kompis. Og så er det veldig hyggelig for oss voksne også de gangene vi går med en vennefamilie. Så det å ha med ungene på tur fra de er helt små, pluss det å være sosial med venner på tur, er mine beste tips ☺

5. UPs, ikke meninga å poste samme kommentar tre ganger. Får ikke til å slette dem...

6. UPs, ikke meninga å poste samme kommentar tre ganger. Får ikke til å slette dem...

7. UPs, ikke meninga å poste samme kommentar tre ganger. Får ikke til å slette dem...

8. Å være på tur med barn og se verden fra deres perspektiv er fantastisk!

Når vi er på lengre turer så har jeg alltid med noen " super krefter" eller overraskelser. Det kan være alt fra kjeks, karamell, sjokolade, druer, rosin, etc, noe jeg vet barna liker veldig godt.

En skattekiste tar barna ofte med seg. Det er en sandkassebøtte som de fyller med skatter underveis på turen. Når vi kommer fram så ser vi over skattene. Der finnes alt fra blomster, steiner, pinner, "diamanter", snegler etc. Dette er en veldig fin mulighet til å oppdage naturen sammen med de små.

Et leke/klatre stopp er noe som kan hjelpe på for å "stykke opp" turen.

God tur!

9. Har ikke barn, men snappet om en del triks da jeg jobbet i barnehage. Det viktigeste mener jeg er TUREN i seg selv, ikke målet. Turen må bli målet. La barna få utforske og leke seg fram på turen. Jeg er veldig opptatt av at det er viktig å lage gode premisser og erfaringer tidlig. Det har jeg fått fra mine foreldre og mine besteforeldre. ELSKER i dag å være på tur :) den dagen jeg selv får barn vil jeg bringe dette videre. Er viktig å gjøre turen komfortabel, og la barna få være vant med å være på tur. Ta det gradvis.